lørdag den 20. juli 2013

Iskaffe på den sunde måde

En iskaffe på en varm dag er som solskin på en regnvejrsdag. Men desværre er iskaffe på cafeer ofte fyldt med en masse unødvendige kalorier på grund af bl.a.. sødmælk og sirup. Her får du så en version der har vitaminer og mineraler gemt i sig. Så dermed iskaffe på den lidt sundere måde :) 
Opskriften er lånt af Health Junkie, som har en masse lækre opskrifter på hendes blog. Hun er en stor inspiration for mig og jeg nyder at kunne give inspirationen videre. 

Jeg hader at lade mad gå til spilde og vil helst nå at bruge det inden det bliver dårligt. Det er ikke altid at jeg når at bruge det, men jeg prøver. Denne gang havde jeg nogle lidt sørgelige bananer i frugtskålen. De var ikke dårlige, men så modne at jeg ikke kan lide at spise dem som de er. Så skal de bruges i bagværk eller lignende. Så fik jeg en god ide fra Health junkie, som har lavet nogle indlæg om frosne bananer. Så jeg skrællede jeg mine to bananer, skar dem i skiver, kom dem i hver sin pose og til sidst i fryseren. 

Til denne skønne iskaffe skal du bruge en frossen banan - som den jeg lavede af mine to meget modne bananer. Du kan også bruge bananer der ikke er lige så modne som dem jeg brugte, men personligt vil jeg helst ikke bruge alt for grønne bananer, da jeg synes de har tendens til at blive melede. 

DU SKAL BRUGE:
1 dl god espresso
1 dl skummetmælk
1 frosen banan (læs ovenover hvordan eller se Health Junkie)

Start med at lave en kop espresso og lad den køle af i en halv times tid. Kom så det hele op i en blender og blend derudaf. Du får en lækker cremet drik, som smager både af kaffe og sødt pga. bananen. Derudover er den sund og drikker du det hele selv, indtager du kun sølle 86 kalorier. Mums! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar