søndag den 5. april 2015

Njord og mad

Jeg har helt klart fået en madglad dreng. Han overspiser ikke, men han spiser mange små måltider og er ikke kræsen. 

Njord er nu 7 måneder og har været igang med at spise almindelig mad siden januar. Nu er vi bare blevet meget mere fokuseret på, at han skal lære at spise selv. 

Så rugbrødsmadderne bliver skåret ud i stænger i stedet for små bidder, det samme med frugt og grønt. 

I England går de meget op i BLW, Baby Led Weaning. Kort fortalt, så går det ud på, at mad ikke mader sit barn, men at det selv styrer det. Selv det at spise yoghurt med en ske. Et værre svineri og der bliver skiftet meget tøj i løbet af sådan en dag. 

Vi startede med at made Njord, da han startede med grød/mos - det springer man så over, hvis man bruger BLW. Men jeg var mest tryg ved en blid overgang, i stedet for mælk og så rugbrød! 

Jeg må dog indrømme, at det er svært, at få ham til at spise med ske, når han er vandt til at blive madet med den. Men om det er en hårdere kamp med eller uden den blide overgangsfase, det ved jeg ikke. Jeg ved bare, at med det næste barn, når den tid kommer, så vil jeg overveje at droppe den blide overgang. 

Hvad spiser vi?
Njord er stadig meget interesseret i vores mad (og ikke mindst vores bestik!) og kan bedst lide at spise samtidig med os. Det gør vi også ved morgenmad og frokost, men det er ikke altid, at middagsmaden er tidlig nok færdig til at vi kan spise samtidig med Njord. 

Han får endnu ikke alt, hvad vi spiser. Men vi prøver at inkludere ham så meget i vores mad som muligt. 
Jeg har dog fryseren fuld af frugtmos (til morgengrøden), kogte fiskefrikadeller og kyllingefrikadeller. Så der er altid god mad til ham. Og grøntsagerne er heldigvis hurtig kogt. Frugt når heller ikke at leve længe hos os, før den er spist (med hjælp fra moren). 

Hvad har du gjort - har du brugt den engelske BLW eller den gamle danske madning, med start i grød og mos? Hvad var godt og skidt hos jer? 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar